خواصي بزرگ نهفته در گردويي کوچک


 

نويسنده:آرزو حقيقيان رودسري




 

نقش گردو در سلامت:

گردو به حفظ سلامت قلب کمک مي کند. اسيد لينولئيک مي تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد. همچنين اسيد لينولئيک و اسيد آلفا لينولنيک واسيد چرب امگا -3 از تشکيل لخته هاي خوني جلوگيري مي کنند و اثر محافظتي در برابر حملات قلبي دارند. مطالعات نشان مي دهند که دريافت 2 گرم در روز از اين ترکيب (مقداري که در 30 گرم گردو وجود دارد)، براي نشان دادن اين فوايد کافي است.
دو مطالعه نشان داده اند مردمي که گردو مي خورند به ميزان کمتري درمعرض بيماري هاي کرونري قلب قرار مي گيرند.

گردو خاصيت کاهش دهندگي فشار خون را داراست.
 

به دليل محتواي اسيدهاي چرب امگا -3، سبب کاهش شدت علائم آرتريت روماتوئيد و خارش وخشکي پوست ميگردد.
مصرف گردو به علت محتواي بالاي انرژي و مواد مغذي، براي افرادي که اشتهاي کمي دارند (مثل افرادي که دوره نقاهت بيماري را مي گذرانند) مناسب است.
اسيد الاژيک، فلاونوئيدي است که در چندين نوع توت يافت مي شود گردو بدليل دارا بودن اين ترکيب سبب مهار رشد سلول هاي سرطاني شده و آرام بخش اعصاب است که به خوابيدن انسان کمک مي کند.
گردو داراي ترکيباتي به نام استرول مي باشد که بطور طبيعي در ترکيبات گياهي وجود دارد و از نظر شيميايي مشابه کلسترول مي باشد. بخشي از استرول هاي گياهي در مسير هضم غذا جذب نمي شوند و مانع جذب کلسترول در جريان خون مي گردند. 30 گرم گردو حاوي 50 ميلي گرم استرول گياهي است که به اعتقاد محققان مي تواند محافظت کننده از قلب و پيشگيري کننده از سرطان باشد.

طريقه نگهداري گردو:
 

به هنگام خريد گردو بايد به خشک بودن و تازگي آن توجه کنيم. گردو نبايد نرم و انعطاف پذير باشد. بوي رطوبت يا تندي نيز نبايد بدهد، زيرا مقدار زياد روغن در گردو آن را مستعد فساد مي کند.گردو به دليل محتواي زياد چربي هاي غير اشباع با چند پيوند دوگانه، بيشتر از ساير مغزها قابليت فاسد شدن دارد، ولي با نگهداري صحيح مي توان از فساد آن جلوگيري نمود.گرما، رطوبت و نور، فساد گردو را سرعت مي بخشند.گردو با پوست به مدت 6 ماه تا يکسال در جاي خنک قابل نگهداري است و براي مدت طولاني تر بايد در يخچال و يا در فريزر نگهداري شود. گردوي بدون پوست بهتر است تا زمان استفاده از آن دربسته بندي و در جاي خشک و خنک باشد و درصورتي که بسته بندي نشده باشد بايد طي 3 تا 4 ماه مصرف شود. به طور کلي مغزها از جمله گردو به مدت 6 ماه در يخچال و يک سال در فريزر تازگي خود را حفظ مي کنند. اگر گردوي پوست گرفته کمي نرم شود (البته بوي تند شدن ندهد) مي توان آن را روي يک سيني پهن کرد و در دماي بسيار کم 150 درجه فارنهايت (60 درجه سانتيگراد) براي چند دقيقه در فر قرار داد.
علي رغم خواص بسيار مفيدي که درباره گردو گفته شد، به دليل درصد چربي بالايي که درگردو وجود دارد نبايد در مصرف آن افراط نمود. به طور معمول در يک رژيم 2000 کيلوکالري، مصرف 3 قاشق غذاخوري گردو نياز روزانه افراد را به اسيدهاي چرب برطرف مي کند.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100